bijna op de helft - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Renske Boonstra - WaarBenJij.nu bijna op de helft - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Renske Boonstra - WaarBenJij.nu

bijna op de helft

Blijf op de hoogte en volg Renske

25 Juli 2012 | Zambia, Livingstone

Hallo weer even een verhaaltje vanuit Zambia,
Vorige week vrijdagmiddag zijn we met een grote groep vrijwilligers vertrokken naar het eiland bovu op de Zambezi, de weg naar de rivier was in het begin wel goed maar de laatste stukjes was echt niet leuk, zoveel gaten en bobbels in de weg. Maar we zijn uit eindelijk goed aangekomen! Bij de Zambezi aangekomen moesten we oversteken met een kano (een man stond er achter in en was aan het pedellen).
Toen we op het eiland waren kregen we eerst een uitleg hoe alles in zijn werk ging daarna werden we rondgeleid over het eiland en hebben we onze spullen in de hut neergelegd, ik sliep met 3 anderen in de hut. Daarna gingen we in de kano over de Zambezi voor de sunset cruise. Het was leuk om het op deze manier te bekijken. ´s avonds hebben we er 1 groot feest van gemaakt. ´s nachts in de hut was het super koud. Want de ramen waren van gaas gemaakt en de muren van riet dus het waaide binnen net zo hard als buiten. Aangezien dat het hier winter is, is het ´s nachts toch wel behoorlijk koud. De volgende dag eerst gingen we een kano race doen, er wouden te veel mee doen dus heb ik uit eindelijk niet mee gedaan tegen de middag ben ik met de helft van de groep naar een dorpje geweest vlakbij Bovu, hier hebben we samen met twee vrouwen uit het dorp nshima met groente gemaakt, dit hebben we later ook met de groep op gegeten. Na het eten zijn we weer terug gaan naar het eiland, we waren hier net en zijn toen een spel gaan spelen wat nergens op sloeg, we moesten spullen bij elkaar zoeken en dit uiteindelijk laten zien. Welk team er had gewonnen kreeg een fles drank. Na het spel heb ik niet zo veel meer gedaan lekker rustig aan en ’s avonds hebben we gezellig gefeest. Zondag ’s ochtends ben ik eerst naar de kerk geweest om te bekijken hoe dat dat hier gaat. Het was indrukwekkend ook hebben de mensen nog een paar liedjes voor ons gezongen na de kerk dienst. Toen we terug kwamen en ik naar mijn hut liep bleek dat er een aap met een paar spulletjes van mij vandoor was gegaan. Gelukkig niet de belangrijke spullen, het was wel grappig! Ik heb verder de hele middag lekker in de zon gelegen tot dat we weg gingen. Heerlijk weer een klein beetje verkleurd!
Toen we terug reden stonden we op een gegeven moment stil om dat het in de auto begon te roken iedereen moest in een keer uit de auto (dit was op 10 min. afstand van ons huis met de auto) eerst dachten we om maar verder te lopen maar toen hadden ze de boel ook al verholpen. Iedereen is dus weer in de auto gestapt en door gereden naar huis. Die avond hadden we een afscheid etentje van Sam die de volgende dag vertrok naar huis. We hebben gegeten bij een Indisch restaurant, het was best lekker.
Maandag we hadden weer gewoon school, deze week zijn de kinderen begonnen met het maken van testen. Wij dachten dat ze dit ook al op maandag hadden maar dit was niet het geval dus moest ik onverwacht toch nog een rekenles geven. Dus ik heb maar een herhalingsles gegeven over breuken dit vinden de kinderen leuk om te doen. Dinsdag begonnen echt de toetsen toen we kwamen stonden de kinderen te wachten tot dat ze naar binnen mochten, maar onze groep was binnen en kon gelijk weer naar buiten omdat de toets nog niet op het bord stond. Wij hebben dus eerst nog maar wat spelletjes met de kinderen gespeeld daarna hebben de kinderen de test gemaakt, wij hebben de test (hun eigen taal) voor de helft nagekeken (omdat de eerste helft meerkeuze was en de tweede helft open en de meerkeuze vragen zijn nog wel te doen). Daarna zijn we naar buiten gegaan en hebben we met de kinderen gespeeld en liedjes gezongen dit was en lot of fun! Woensdag hebben Anke en ik van alle kinderen hun hand afdruk op een papier gestempeld en de naam en leeftijd erbij we moeten nog foto’s maken van de kinderen en dan maken we voor ons zelf een boek met een aandenken van de kinderen!
Dit was het voor eerst maar weer!
Doeg, xx

  • 26 Juli 2012 - 21:51

    Greta:

    hoi Renske
    je mem heeft mij een tijdje geleden ook aangemeld.
    En kan ik je een beetje volgen hoe t daar gaat.
    leuk hoor om te lezen hoe je t daar hebt en met mooie foto s erbij, ik baal wel dat ik vroeger nooit door heb gezet om daar heen te gaan, nu ik jou zo een klein beetje volg, lijkt mij een super ervaring.


    but still enjoy it,

    ik zie uit naar je volgende bericht
    groet greta

  • 28 Juli 2012 - 00:32

    Door Anneke:

    Hee Renske, Zo te lezen heb je het wel naar je zin en je maakt van alles mee!!!
    Dat is natuurlijk ook de bedoeling. Laat alles lekker op je af komen en jeit alweer bijna op de helft dus geniet ervan



    groetjes van ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Renske

Na mijn ervaringen in Livingstone, Zambia. Ga ik vanaf 1 sept. voor1 0 weken naar Malawi

Actief sinds 22 April 2012
Verslag gelezen: 249
Totaal aantal bezoekers 11732

Voorgaande reizen:

01 September 2014 - 10 November 2014

stage Malawi

01 Juli 2012 - 28 Augustus 2012

Mijn reis naar Zambia

Landen bezocht: