Nu echt starten op school - Reisverslag uit Nkope, Malawi van Renske Boonstra - WaarBenJij.nu Nu echt starten op school - Reisverslag uit Nkope, Malawi van Renske Boonstra - WaarBenJij.nu

Nu echt starten op school

Door: Renske Boonstra

Blijf op de hoogte en volg Renske

10 September 2014 | Malawi, Nkope

Hallo hallo,
Even weer een verslag vanuit Nkope, Malawi.
De eerste week van wennen is voorbij de school is hier begonnen en ook ik ben nu begonnen met lesgeven.

Maar eerst over de eerste week dinsdagmiddag ben ik voor het eerst naar het school gebied geweest. Ik heb samen met één van de staff sport gegeven. Dit houd in de jongens gaan voetballen en de meisjes gaan andere spelletjes doen met de bal of het springtouw. Vanaf woensdag heb ik in de morgen extra Engels en rekenen geven door middel van spelletjes en ’s middags sport.

Dan het weekend, Vrijdagmiddag zijn we naar het plaatsje Zomba gereden om hier halverwege een berg bij Casa Rosa te kamperen. Wij kwamen hier rond 8 uur dan eindelijk aan, nadat we ruim 5 uur hadden gereden. In het donker moesten wij onze tenten opzetten. Na een halfuur stonden er 4 tenten en konden wij nog iets eten. De volgende ochtend, zaterdag, gingen we bergbeklimmen/ op lopen. Dit was een zware wandeling maar naar anderhalf uur waren we boven. Aangekomen op plateau Zomba. Hier hebben we eerst iets gegeten, daarna hebben we een wandeling gemaakt van 4 uur op het plateau met op verschillende plaatsen een geweldig mooi uitzicht over Zomba. Uit eindelijk weer naar beneden lopen. Het was een geweldige ervaring.
Terug bij de tent eerst douchen en daarna wat eten na het eten hebben we een kampvuur gemaakt en hier gezellig gezeten. Om 01.30 begon het te regenen. Het heeft tot vroeg in de morgen geregend.
Na het ontbijten en alles weer te hebben op geruimd zijn we weer richting huis gereden onderweg meerdere keren gestopt om souvenirs te kopen of gewoon over een markt te lopen en bekijken wat er is. Na zo’n 7 uur onderweg te zijn geweest zijn we weer aangekomen bij het huis.

Maandag start van de school, ik ga samen met één van de staf naar de school. Eerst moeten we wachten, wat hier de gewoonste zaak van de wereld is. Maar dan gaan de leerkrachten rond 9 uur naar een lokaal hier worden alle nieuwe leerkrachten voorgesteld en dus ook ik, ook word er nog wat algemene informatie verteld en dan gaan we naar een soort podium waar de nieuwe leerkracht leerkrachten worden voorgesteld. Daarna gaan de kinderen richting hun klas lokaal en gaan schoonmaken. Eerst moet het klaslokaal geveegd worden en daarna de omgeving om de school heen. De morgen bestaat voor de kinderen uit schoonmaken. ’s Middags is er dan ook geen kind bij de Libary waar ik ben om extra lessen te geven of er gewoon een leuke middag van te maken. Ik heb dus ook maar een start gemaakt om de boekenkast hier weer en beetje fatsoenlijk in te richten.

Dinsdag start voor mij dan ook eindelijk de school ik start met het geven rekenen. We gaan tellen met miljoenen. We hebben eerst ook geteld hoeveel kinderen we in de klas hebben en dat zijn er in totaal 106 voor deze morgen. Het kunnen er nog meer worden in de komende week. Gelukkig word onze klas standard 6 op gesplitst in 2 groepen wat het lesgeven wel iets makkelijker zal maken.

Woensdag ben ik ook gestart met het geven van Engels. En dan is een groep van ong. 108 kinderen nog best lastig ook omdat de kinderen geen tafels hebben maar gewoon op de grond zitten.

Daarnaast ben ik al druk bezig met Chicewa te leren, woorden en zinnen om mee te groeten en om tijdens het lesgeven te gebruiken.
Wowa = Hallo
Iewee= jij
Muli bwandi = hoe gaat het
Zykomo= dank je wel
En zo is er nog veel meer

Dit was het eerst,
Wowa!
Liefs Renske

  • 10 September 2014 - 20:58

    Annemarieke:

    Leukk om lezen! Succee voor deze week!

  • 10 September 2014 - 21:24

    Mem:

    Wowa,

    Muli Bwandi,
    je hebt weer een leuk stukje geschreven,en morgenvroeg hoop dat het een mooie zonsopgang is.

  • 10 September 2014 - 22:00

    Grytsje Hoekstra :

    Tjonge jij bent goed bezig,en wat spannend, neem aan dat je ook wel wat nerveus bent,
    Maar ongelooflijk, geen tafels? En 108 kinderen? Poeh,knap hoor, ik wens je heel veel
    Succes en sterkte? En natuurlijk, veel plezier,

  • 11 September 2014 - 15:49

    Judy:

    Nu ben ik weer helemaal op de hoogte!
    Het lijkt me wel pittig om voor zulke grote groepen les te geven. Heel veel plezier en succes deze week!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malawi, Nkope

stage Malawi

stage lopen in Malawi op een school in de buurt van Nkope

Recente Reisverslagen:

02 November 2014

laatste weken

12 Oktober 2014

Mwadzuka bwani?

22 September 2014

3 weken in Nkope

10 September 2014

Nu echt starten op school

02 September 2014

Begin van mijn avontuur
Renske

Na mijn ervaringen in Livingstone, Zambia. Ga ik vanaf 1 sept. voor1 0 weken naar Malawi

Actief sinds 22 April 2012
Verslag gelezen: 254
Totaal aantal bezoekers 11696

Voorgaande reizen:

01 September 2014 - 10 November 2014

stage Malawi

01 Juli 2012 - 28 Augustus 2012

Mijn reis naar Zambia

Landen bezocht: